مطالب مفید

آیا قهوه فشار خون را بالا می برد؟

آیا قهوه فشار خون را بالا می برد

با بالا رفتن ‌مصرف قهوه با کافئین زیاد در میان مردم‌، سوال های بسیاری در این باره برایشان پیش خواهد آمد. به عنوان مثال چه مقدار قهوه در روز مجاز است، قهوه چه تاثیری بر روی دیابت، فشار خون، چاقی و لاغری دارد. در ادامه این مطلب، سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد، را بررسی خواهیم کرد و به طور کامل پاسخ خواهیم داد.

برای پاسخ به سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد، باید گفت‌ که بدن انسان ها با یکدیگر متفاوت است و یک نسخه را برای همه نمی شود پیچید اما به طور کلی کافئین موجب بالا رفتن فشار خون شما در مدت زمان کوتاهی خواهد شد مخصوصا اگر بیشتر از حد مجاز از آن استفاده شود. بعضی از تحقیقات نشان داده است کافئین، در ترشح هورمونی که موجب باز شدن عروق می شود، اختلال ایجاد می کند که همین امر موجب بالا رفتن چشم گیر فشار خون شما خواهد شد‌.

به طور کلی قبل از اضافه کردن قهوه به روتین زندگیتان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

آیا قهوه فشار خون را بالا می برد؟

نکات قابل توجه در رابطه با مصرف قهوه

جهت پاسخ به سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد، لازم است چند نکته را در نظر بگیریم.

  • مقدار مجاز: مصرف ۴۰۰‌میلی گرم کافئین در قهوه شما به طور کلی مناسب است اما اگر دارای فشار خون بالا هستید و ترجیح می دهید بیشتر مراقب سلامتی خود باشید، بهتر است آن را به ۲۰۰ میلی گرم (دو الی سه فنجان) کاهش دهید.
  • زمان استفاده: قبل از انجام فعالیت های فیزیکی با شدت بالا، بهتر است از مصرف هرگونه نوشیدنی انرژی زا از جمله قهوه خودداری کنید زیرا با مصرف آن، فشار خون شما به طرز غیر قابل باوری افزایش خواهد یافت. اغلب پیشنهاد می شود برای داشتن خواب عالی؛ از مصرف قهوه بعد از ساعت 5 عصر اجتناب کنید.
  • نوع قهوه: در پاسخ به سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد، باید گفت که نوع قهوه در این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می توانید با استفاده از قهوه های سبز و تلخ این تاثیر منفی را تا حد زیادی کاهش دهید. همچنین مصرف قهوه سبز و تلخ، قند خون شما را نیز کنترل خواهد کرد.

نکات قابل توجه در رابطه با مصرف قهوه

چگونه از تاثیر قهوه بر روی فشار خون اطمینان حاصل کنیم

در پاسخ به سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد، باید گفت برای اطمینان حاصل کردن، بهتر است فشار خون خود را به مدت یک هفته، یک الی دو ساعت بعد از مصرف قهوه، اندازه گیری کنید. اگر عدد فشار خون شما 3 الی 5 درجه افزایش یافته بود، شما به کافئین حساس هستید و بهتر است مصرف آن را به طور جدی محدود کنید.

باید توجه داشته باشید که تاثیر کافئین کوتاه مدت است و اگر استفاده آن به عادت تبدیل شود، بدن شما مقاومتی را در برابر آن پیدا خواهید کرد و تاثیر طولانی مدت آن را از بین خواهد برد. به همین دلیل است که توصیه می شود فشار خود را به مدت حداقل یک هفته زیر نظر بگیرید.

 

مصرف قهوه چگونه موجب افزایش فشار خون می شود

برای پاسخ به سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد، بهتر است اول به چگونگی مصرف آن توجه کنیم.

با مصرف قهوه، رگ ها تنگ تر می شوند و فشاری که خون به دیواره رگ های تنگ شده وارد می کند، موجب افزایش فشار خون شما خواهد شد. البته برخی تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در قهوه، تاثیری مثبت بر روی رگ های خونی دارد. به طور کلی مزیت ها و ضرر های قهوه بسیار بحث برانگیز است و تا کنون هیچکدام به طور قطعی اثبات نشده اند و مقدار عظیمی از آن ها به پاسخ بدن شما نسبت به این نوشیدنی گرم بستگی دارد.

آیا قهوه بدون کافئین بر روی فشار خون شما تاثیر می گذارد

 

آیا قهوه بدون کافئین بر روی فشار خون شما تاثیر می گذارد

در پاسخ به سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد، بهتر است به قهوه بدون کافئین نیز توجه کنیم. قهوه ای که ما مصرف می کنیم حاوی ترکیبات و مواد مختلفی به غیر از کافئین است، این که بگوییم فقط کافئین مسئول فشار خون شماست، به هیچ عنوان‌ درست نیست. تنها راه تشخیص این موضوع، امتحان کردن روشی است که در بالا برای مطمئن شدن ذکر کردیم.

چه زمانی باید مصرف قهوه را قطع کنیم

طبق تحقیقات اخیر و با توجه به سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد، اگر افرادی که قهوه مصرف می کنند علائمی مانند بی خوابی مداوم، استرس، اضطراب، فشار خون بالا، لرزش بدن و مشکلات گوارشی دارند، بهتر است از مصرف قهوه اجتناب کنند. همچنین پزشکان توصیه می کنند، افرادی که دارای بیماری تپش نامنظم و غیر عادی قلب هستند، قهوه را از روتین خود حذف کنند.

بعد از حذف قهوه از روتین خود، علائمی مانند: سر درد، سرگیجه و خلق و خوی نامناسب به سراغ شما خواهد آمد.

چه زمانی باید مصرف قهوه را قطع کنیم

جایگزین قهوه

با توجه به مطالب بالا و پاسخ به سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد، بهتر است جایگزینی مناسب برای این نوشیدنی کافئین دار استفاده کنیم. نوشیدنی که دارای مقدار کمی کافئین طبیعی باشد تا عوارض ترک، اذیتتان نکند. مانند قهوه کاسنی، چای سبز (کاهش دهنده فشار خون)، قهوه ریشه قاصدک و  دمنوش های مختلف گیاهی.

 

اگر بخواهیم در رابطه با سوال آیا قهوه فشار خون را بالا می برد به یک جمع بندی برسیم، باید گفت که اگر قهوه را به طور منظم و مدت طولانی تری استفاده کنید، بدن شما نسبت به آن مقاومت نشان می دهد. اگر مصرف آن کوتاه مدت باشد، فشار خون شما به طور چشم گیری افزایش می یابد.

طبق تحقیقات اخیر، افرادی که دارای فشار خون بالا هستند می توانند قهوه را به صورت روزانه استفاده کنند اما باید بسیار محتاط عمل کنند و مقدار آن را کنترل کنند. همچنین با بروز کوچک ترین علائم، هشیارانه عمل کنند تا جان خود را در خطر نیندازند.

1 دیدگاه در “آیا قهوه فشار خون را بالا می برد؟

  1. رضوان حبیب پورگتابی گفت:

    بسیارعالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *