مطالب مفید

خواص نوتلا چیست ؟

خواص نوتلا چیست

خواص نوتلا چیست ؟ نوتلا یک دسر بسیار محبوب و خوشمزه است که به راحتی در فروشگاه های مختلف در دسترس است. این خوراکی لذیذ در واقع به اندازه ای محبوب است که وب سایت Nutella ادعا می کند می تواند با شیشه های تولید شده در طول یک سال دور تا دور زمین، یک کمربند ایجاد کند.

این دسر علاوه بر خوشمزه بودن از نظر بسیاری از مردم یک ماده مغذی سالم است، زیرا پایه اصلی آن فندق است و برخی حتی آن را در ترکیبات غذایی مختلف به کار می برند.

در این مقاله نگاهی به ارزش غذایی و ترکیبات آن می اندازیم، تا ببینیم خواص نوتلا چیست و آیا می تواند بخشی از رژیم غذایی سالم باشد یا خیر.

نوتلا چیست؟

Nutella یک کاکائوی فندقی milkین شده است و توسط یک شرکت ایتالیایی به نام Ferroro که سومین تولید کننده بزرگ شکلات در جهان است، تولید می شود.

سابقه تاریخی این خوراکی خوشمزه به دوران جنگ جهانی دوم بر می گردد، هنگامی که شخصی به نام Pietro Ferrero فندق آسیاب شده را به شکلات آغشته کرد تا کمبود کاکائو در کشور جبران شود.

اما امروزه مردم در سراسر جهان نوتلا مصرف می کنند و محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است. از این شکلات فندقی به روش های مختلفی استفاده می شود. مصرف آن به همراه نان تست صبحانه، پنکیک و وافل بسیار مرسوم است.

نوتلا چیست؟

اگرچه نوتلا در حال حاضر به عنوان یک نوع دسر طبقه بندی شده است، اما شرکت فررو تلاش می کند آن را در دسته خوراکی های صبحانه قرار دهد و به مردم بگوید خواص نوتلا چیست. این موضوع شاید چندان مهم نباشد، اما می تواند تاثیر زیادی بر درک مصرف کنندگان از ارزش غذایی آن داشته باشد. این تغییر در طبقه بندی، روی برچسب توضیحات نوتلا، اندازه وعده مورد نیاز را از روزی 2 قاشق به روزی یک قاشق غذاخوری کاهش داده است.

هدف تبلیغات نوتلا معرفی آن به عنوان یک صبحانه سریع و سالم، به ویژه برای کودکان است. که البته بهتر است به دلیل قند و چربی بالا، به اندازه مصرف شود.

مواد و ترکیبات نوتلا

اگر می خواهید بدانید خواص نوتلا چیست، باید با ترکیبات آن بیشتر آشنا شوید. Ferroro به ترکیبات ساده ای که نوتلا از آن ها ساخته شده است افتخار می کند.

ترکیبات آن عبارت است از:

  • شکر: بسته به محل تولید از چغندر یا شکر تصفیه شده استفاده شده است، که بیشترین جزء نوتلا را تشکیل می دهد.
  • روغن پالم: نوعی روغن گیاهی که از میوه درخت نخل به دست می آید. بافت خامه ای و قابلیت پخش پذیری نوتلا به دلیل وجود این روغن است.
  • فندق: اگر می پرسید خواص نوتلا چیست، جالب است بدانید این ماده غذایی خوشمزه حاوی خمیر فندق صد در صد خالص است و تقریبا در هر شیشه 50 عدد از این آجیل خوشمزه و مغذی وجود دارد.
مواد و ترکیبات نوتلا
  • کاکائو: بیشتر دانه های کاکائو مورد استفاده در نوتلا از غرب آفریقا می آید. این دانه ها به خوبی آسیاب و با سایر مواد مخلوط می شوند تا طعم بی نظیر شکلات در کل آن پخش شود.
  • پودر milk بدون چربی: پودر milk با حذف آب از milk پاستوریزه و بدون چربی تهیه می شود. ماندگاری milk خشک نسبت به milk معمولی بیشتر است و نیازی به نگه داری در یخچال ندارد.
  • لسیتین سویا: لسیتین سویا یک امولسیفایر (emulsifier) است، به این معنی که از جدا شدن مواد جلوگیری و بافت صاف و یکنواخت آن را حفظ می کند. این ماده، چربی مشتق شده از دانه سویا است و یک افزودنی معمول غذایی است.
  • وانیل: یک طعم دهنده طبیعی است که از دانه وانیل گرفته می شود.

ارزش غذایی نوتلا در هر دو قاشق غذا خوری به صورت زیر است:

  • کالری : 200
  • چربی : 12 گرم
  • شکر: 21 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • کلسیم: 4 از RDI
  • آهن: 4٪ RDI

اگر بخواهیم بگوییم مهم ترین خواص نوتلا چیست، باید بگوییم: این ماده غذایی مغذی به دلیل داشتن فندق به میزان مناسب، حاوی کلسیم و آهن بوده و مصرف به اندازه آن برای بدن مفید است.

آیا نوتلا ماده غذای سالمی است؟

آیا نوتلا ماده غذای سالمی است؟

برای این که بدانیم خواص نوتلا چیست خوب است میزان سلامتی آن را بررسی کنیم. در این موضوع که نوتلا طعم خوبی دارد هیچ شکی نیست، به همین دلیل به عنوان یک صبحانه خوشمزه و دوست داشتنی برای کودکان تبلیغ می شود. این صبحانه فوری از مواد غذایی ساده و با کیفیتی مثل milk بدون چربی و فندق ساخته شده است، ولی همان طور که گفتم ترکیبات دیگری مانند چربی و شکر نیز در آن وجود دارد و مصرف بیش از اندازه قند و چربی مضرات بسیاری برای بدن در پی خواهد داشت. در ادامه مقاله میزان شکر، چربی و کالری نوتلا را بررسی می کنیم.

میزان شکر در نوتلا

همه ما تقریبا می دانیم خواص فندق و به دنبال آن خواص نوتلا چیست، ولی تا چه اندازه مجاز به استفاده از آن هستیم؟

در یک شیشه نوتلا تقریبا شکر زیادی وجود دارد و این طعم دهنده milkین جز اصلی آن است. 2 قاشق غذاخوری (37 گرم) از این خوراکی خوشمزه تقریبا 21 گرم شکر دارد که این میزان قند، کمی زیاد است. محدود کردن غذا های حاوی قند زیاد برای سلامتی بدن اهمیت زیادی دارد. مصرف بیش از حد شکر ممکن است باعث بروز بیماری های مختلف از جمله: چاقی، دیابت، بیماری های قلبی، بیماری های کبدی و حتی برخی از انواع سرطان ها از جمله سرطان مری شود.

میزان شکر در نوتلا

میزان چربی و کالری در نوتلا

اگر می خواهید بدانید که خواص نوتلا چیست، خوب است مضرات آن را نیز بدانید. این دسر یا صبحانه خوشمزه، سرشار از چربی و کالری بوده به همین دلیل توصیه می شود، روزانه به مقدار کمی مثلا 1 یا 2 قاشق غذاخوری استفاده شود؛ زیرا همان طور که گفتیم هر دو قاشق آن حاوی 200 کالری است.

با توجه موارد گفته شده در مقاله بهتر است برای بهره بردن از خواص این خوراکی خوشمزه، میزان استفاده از آن را کنترل کنیم زیرا مصرف زیاد آن در طولانی مدت باعث چاقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *