مطالب مفید

چیپس پرینگلز چگونه درست می شود؟

چیپس پرینگلز چگونه درست می شود

همه ما در هنگام مسافرت و یا به تفریح رفتن، در لیست تنقلاتی که همراه خود می بریم، چیپس را یادداشت می کنیم! اما هنگامی که چیپس را در کوله پشتی خود قرار می دهیم شروع به خرد شدن می کند و غیر قابل خوردن می شود؛ اما یک نوع چیپس وجود دارد که هرگز خرد و یا پودر نمی شود و آن هم چیپسی نیست جز چیپس پرینگلز. این چیپس به علت بسته بندی محکم و فوق العاده ای که دارد خاصیت ترد بودن خود را حفظ می کند و همیشه مزه بسیار خوبی دارد. ما در این مقاله به طور کامل در مورد این که چیپس پرینگلز چگونه درست می شود توضیح داده ایم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

تاریخچه

تاریخچه

چیپس پرینگلز زاییده فکر دو فرد به نام های پراکتر و گمبل بود. این دو فرد ابتدا یک شرکت تولید روغن خوراکی داشتند. آن ها یک روز برای اینکه بتوانند کیفیت روغن های سرخ کردنی خود را آزمایش کنند، با روغن های خود چیپس تولید کردند و نتیجه آن یک چیپس فوق العاده خوشمزه و با کیفیت بود. آن ها پس از مشاهده کیفیت بالای چیپس به فکر تولید انبوه آن افتادند و این گونه بود که برند پرینگلز به وجود آمد. چیپس پرینگلز در میان چیپس های نسبتا چرب و ضعیف و نامنظم آن زمان بسیار بهتر بود و به عنوان یک میان وعده عالی انتخاب می شد.

در مورد این که چیپس پرینگلز چگونه تولید می شود تا سال ها هیچ اطلاعاتی به بیرون درز نکرد. مدیران شرکت در فرآیند تولید این چیپس محتاطانه عمل می کردند و مواظب بودند تا هیچ کدام از رقیب های آنان متوجه فرمول محرمانه این چیپس نشود. در یکی از مصاحبه ها، ادوارد جی هارنس، مدیر وقت شرکت در سال 1975، به مجله خبری نیویورک تایمز اینگونه جواب داد که ترجیح می دهیم رقیبان ما، وقت خود را برای پیدا کردن فرمول طرز تهیه چیپس هدر بدهند.

اما ماجرا همیشه اینگونه نماند و طرز تهیه آن بالاخره لو رفت. ما در این مقاله به طور کامل در مورد این که چیپس پرینگلز چگونه درست می شود توضیح داده ایم.

 

نوع سیب زمینی مورد استفاده

نوع سیب زمینی مورد استفاده

بر خلاف چیپس های دیگر، چیپس پرینگلز از سیب زمینی خام تهیه نمی نشود. پرینگلز ها از تکه سیب زمینی های خشک تهیه می شوند نه از طریق برش دادن سیب زمینی های خام. این مورد را هرگز نباید هنگام تهیه چیپس فراموش کرد؛ زیرا در مورد این که کیفیت چیپس، ظاهر، طعم و نحوه تولید چیپس چگونه باشد، نوع سیب زمینی مورد استفاده بسیار اهمیت خواهد داشت.

چیپس های سنتی از سیب زمینی خام با اسلایسر سیب زمینی به قطعاتی با ضخامت 0.035 تا 0.070 اینچ تهیه می شوند؛ اما چیپس پرینگلز چگونه درست می شود؟ باید گفت که پرینگلز از سیب زمینی های خشک شده که قبلا به صورت دانه های کوچک آسیاب شده اند درست می شود. این سیب زمینی ها از الک رد می شوند تا تکه های بزرگ آن قبل از آن که مواد دیگری اضافه شود فیلتر شوند. کیفیت چیپس های پرینگلز، چیزی فراتر از کیفیت چیپس های استاندارد است.

در مرحله بعد، پس از الک شدن پودر سیب زمینی، آن را با روغن و آب و یک ترکیب فوق محرمانه مخلوط می کنند که این کار منجر به تولید خمیر سیب زمینی می شود. این مخلوط مخفی طبق چیزی که بر روی خود بسته های آن نوشته شده شامل آرد ذرت، نشاسته ذرت، آرد برنج، مالتودکسترین، مونو و دی گلیسیرید، نمک و نشاسته گندم است. برای تولید چیپس، خمیر به اندازه کافی غلیظ است تا به راحتی از طریق قیف بتوان آن را روی نوار نقاله قرار داد. سپس آن ها را روی یک ورقه نازک بر روی تسمه قرار می دهند و پخش می کنند. این خمیر ها به سمت دستگاهی می روند که حالت بیضی شکلی بگیرند. طبق گزارش ها، کارگران کارخانه به این دستگاه شکل دهنده، Pringles می گویند.

 

درصد سیب زمینی مورد استفاده

درصد سیب زمینی مورد استفاده

در مورد اینکه چیپس پرینگلز چگونه درست می شود و چه موادی در آن به کار می رود باید گفت که میزان سیب زمینی ای که در تولید چیپس به کار می رود، کمتر از پنجاه درصد کل مواد است. اگر بخواهیم بسیار دقیق آن را بیان کنیم، می توانیم بگوییم این مقدار چیزی حدود 42 درصد است. استفاده کمتر از سیب زمینی در بازاریابی این شرکت برای تبلیغ چیپس بسیار مهم بوده است و همیشه به عنوان برگ برنده این شرکت حساب می شده است. برای مثال این شرکت با استفاده از روش بازاریابی سعی کرد تا از خوردن هرگونه برچسب مواد غذایی ناسالم بر روی چیپس های خود در بریتانیا جلوگیری کند؛ زیرا این برند با بیان این موضوع که چیپس پرینگلز چگونه درست می شود، گفت چیپس های این شرکت برخلاف چیپس های برند های دیگر از سیب زمینی و روغن کمتری استفاده می کند و بیشتر از موادی مانند گندم و برنج و آرد ذرت در تولید چیپس خود استفاده می کند. البته انگلستان برای این موضوع دادگاهی تشکیل داد و با نگاه دقیق به ترکیبات موجود در چیپس نشان داد که این برند، در بین برند های دیگر استثنا نیست و مانند بقیه شرکت های تولید چیپس باید مشمول مالیات شود.

از این دست قضایا قبلا نیز برای شرکت Pringle رخ داده بود. برای مثال وقتی که این چیپس در اواخر دهه شصت معرفی شد، در مورد این که چیپس پرینگلز چگونه درست می شود، شک هایی وجود داشت؛ زیرا این چیپس در فرمول خود از سیب زمینی های خشک استفاده می کرد. در حالی که تمامی چیپس های دنیا از سیب زمینی خام استفاده می کردند. به همین دلیل نیویورک تایمز در یکی از مقاله های خود به انتقاد از این چیپس پرداخت و گفت که این خوراکی را اصلا نمی توان چیپس نامید؛ زیرا چیپس حتما باید با سیب زمینی خام تهیه و پخته شود و این در حالی بود که چیپس پرینگلز اینگونه نبود.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد این که چیپس پرینگلز چگونه درست می شود صحبت کردیم و تاریخچه آن را مرور کردیم. فهمیدیم که این چیپس نسبت به چیپس های دیگر از فرمول پیچیده تر و خاص تری استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *