کودک

بایدها و نبایدهای تغذیه کودک را جدی بگیریم

تغذیه کودک

باید ها و نباید های تغذیه کودک, یکی از مهم ترین مسائلی است که مورد توجه والدین قرار می گیرد.

تغذیه کودک برای تامین انرژی جهت انجام فعالیت های فیزیکی , توان مقابله با بیماری ها,  تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به رشد کودک حائز اهمیت است.

تا پایان شش ماهگی تمام نیاز های کودک از طریق milk مادر یا milk خشک تامین می شود. هر اندازه که کودک میل داشت به او milk بدهید و از دادن دیگر مایعات و غذاهای جامد به کودک پرهیز کنید زیرا سیستم گوارش کودک آمادگی هضم موارد دیگر به جز milk را ندارد.

در هفت ماهگی خوراکی های نرم و زودهضم مانند پوره های میوه یا سبزیجات و غلات صبحانه می بایست در برنامه غذایی کودک گنجانده شود.

بایدها و نبایدهای تغذیه کودک را جدی بگیریم

بایدها و نبایدهای تغذیه کودک را جدی بگیریم

برخی از مواردی که در تغذیه کودک می بایست مورد توجه قرار بگیرد به شرح زیر است:

_ قبل از تهیه ی غذای کودک, حتما دست های خود را با آب و صابون بشوئید و از پاکیزگی مواد غذایی و ظرف تغذیه ی کودک اطمینان حاصل نمائید

_ از مواد غذایی سالم و تازه برای تهیه ی غذای کودک استفاده کنید

_ یک بار تهیه غذا در روز برای کودک کافی است.غذا را در یخچال نگهداری کنید و برای هر بار تغذیه کودک مقدار مصرفی همان وعده را گرم کنید.

_ هر ماده ای را که به رژیم غذایی کودک وارد می کنید از میزان کم شروع نموده و به تدریج بر مقدار آن بیافزائید.

_ برای مقوی نمودن غذای کودک می توانید مقداری کره یا عصاره قلم, پودر جوانه ی غلات مانند جوانه گندم و تخم مرغ یا گوشت را به سوپ کودک اضافه کنید.

_ برای کودکان زیر یکسال مصرف برخی مواد غذایی ممنوع است. لیستی از این مواد تهیه کنید و تا پایان یک سالگی از قرار دادن آن ها در تغذیه کودک بپرهیزید.

_ تا یک سالگی چاشنی هایی نظیر نمک, ادویه جات و فلفل را به غذای کودک اضافه نکنید و در صورت تغذیه ی کودک از غذای سفره, قبل از اضافه نمودن نمک و چاشتی های دیگر سهم کودک را کنار بگذارید.

_ والدین الگوی غذایی کودک محسوب می شوند. تغذی صحیح خانواد, تغذیه کودک را در مسیر صحیح قرار می دهد. آرام و با اشتها غذا بخوردید.

_ در غذا دادن به کودک صبور باشید و کودک را وارار به خوردن غذا نکنید. بعد از امتناع کودک از خوردن غذا, سعی کنید در ساعت های بعدی غذا را به شکل دیگر تهیه نموده و دوباره در اختیار او قرار دهید.

_ جهت تامین پروتئین و کلسیم بدن کودک, میزان مصرف روزانه دو لیوان milk و خامه کافی است که بنابه سلیقه کودک می توان آن را به صورت milkموز, milk کاکائو, اسموتی و …تهیه نمود.

_ استفاده از غذاهای انگشتی, یعنی غذاهایی در اندازه های کوچک که کودک بتواند آن را بردارد و در دهان خود بگذارد برای شروع تغذیه کودک با مواد جامد گزینه مناسبی است.

اگرچه امروزه تفکرات عموم جامعه بر این روال نیست  چاق بودن کودک, نشانه ی سلامتی اوست اما هنوز هم پدران و مادران با هر صد گرم اضاف وزن نوزاد خوشحال شده و آن را نشانه سلامتی فرزند خود می دانند.

با توجه والدین  به تغذیه ی کودک, می توان بهداشت روانی و جسمی فرزندان و جامعه را تامین نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *