مطالب مفید

اسانس آدامس خرسی، خاطره زنده کودکی

اسانس آدامس خرسی

چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، آدامس های خرسی یا همان آدامس های بادکنکی، به یکی از محبوب ترین خوراکی ها در سراسر دنیا تبدیل شده اند. برای مثال طبق گزارش های مجله خبری Statista حدود 160 میلیون نفر در آمریکا، حداقل یکبار آدامس خرسی جویده اند. آدامس های خرسی یکی از milkینی های مورد علاقه تمام مردم دنیا هستند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که اسانس آدامس خرسی چیست؟ و چه موادی در آن به کار می رود که تا این اندازه خوشمزه است؟

این آدامس ها را می توان در تمامی مغازه های کوچک و بزرگ پیدا کرد و آن ها را خرید. ظاهر آدامس بسیار ساده به نظر می رسد؛ اما پشت ظاهر فریبنده این آدامس، از مواد بسیار زیادی برای ساخت آن استفاده می شود. ما در این مقاله به نحوه تولید اسانس آدامس خرسی می پردازیم و در مورد آن صحبت می کنیم. اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید این آدامس چگونه تولید می شود، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

تاریخچه آدامس

تاریخچه آدامس

در حالی که فکر می کنیم تاریخ تولید اولین آدامس حداکثر به 100 سال پیش باز می گردد، باید گفت که آدامس از زمان عصر حجر و پارینه سنگی وجود داشته است. انسان های زمان پارینه سنگی برای چسباندن تیغه سنگ به چوب ها، از غان، ماده ای که از گرم کردن پوست درختان توس به دست می آمد استفاده می کردند. آن ها پس از مدتی استفاده از این ماده فهمیدند که می توانند آن را برای مدتی در دهان خود بجوند و نرم کنند. این مورد، کاربردی شبیه به کاربرد آدامس های امروزی داشته است.

آدامس ها همیشه در طول تاریخ و در فرهنگ های مختلف برای اهداف مختلف استفاده شده اند. برای مثال برخی از شواهد باستانی نشان می دهد که مردم اروپا چیزی حدود 9000 سال پیش پوست درختان غان را می جوشاندند و سپس برای لذت آن را می جویدند. مردم بومی آمریکا نیز از این روش برای تسکین دندان درد استفاده می کردند. همچنین قبیله های مایا و آزتک های باستانی از ماده ای به نام چیکل که از درخت ساپودیلا برداشت می شد، استفاده می کردند. این ماده خواصی شبیه خواص آدامس داشت و مایا ها با اضافه کردن ماده دیگری به نام چا به آن، برای رفع تشنگی و گرسنگی این ماده را می جویدند.

 

نحوه به وجود آمدن آدامس های امروزی

نحوه به وجود آمدن آدامس های امروزی

تولید اسانس آدامس خرسی تاریخچه ای طولانی دارد و به زمان جنگ جهانی دوم بر می گردد.

در زمان جنگ جهانی دوم سرباز ها از آدامس هایی بر پایه ماده چیکل استفاده می کردند. پس از افزایش مصرف و کمبود منابع به علت جنگ، ماده چیکل به مرور زمان کمتر و کمتر شد و قیمت آن بسیار افزایش یافت. به همین خاطر شیمی دانان سعی کردند ماده چیکل را با یک ماده مصنوعی جایگزین کنند.آن ها موفق شدند که با استفاده از ماده های مشتق شده از ترکیبات لاستیک مصنوعی ماده ای تولید کنند که جایگزین چیکل شود. این ماده هنوز هم در تولید اسانس آدامس خرسی به کار می رود.

علت حالت جویدنی بودن آدامس چیست؟

علت حالت جویدنی بودن آدامس چیست؟

راز بافت متمایز و جویدنی آدامس های خرسی در مواد پلاستیکی و لاستیکی موجود در پایه آن نهفته است. معمولا در مواد پایه آدامس از الاستومر ها برای افزایش انعطاف پذیری استفاده می شود که کمک می کند با آن حباب های بزرگی تولید کنید. آدامس های معمولی و آدامس های خرسی یک تفاوت اصلی با یکدیگر دارند. آدامس های خرسی به گونه ای تولید شده اند که در مقایسه با آدامس های معمولی قدرت کششی بیشتری داشته باشند و حباب های بزرگ تری تولید کنند. در ضمن وقتی بیشتر، آن را بجوید باز هم اندازه حباب های تولید شده افزایش خواهد یافت؛ زیرا این اتفاق باعث می شود که قند موجود در آدامس کم کم از بین برود. مولکول های قند همیشه باعث می شوند که حباب ساخته شده ضعیف تر شود.

 

نحوه تولید آدامس های خرسی

نحوه تولید آدامس های خرسی

نحوه تولید اسانس آدامس خرسی، یک راز است و هیچ شرکتی به طور کامل راز دقیق ترکیبات آدامس خود را لو نمی دهد؛ اما اگر فرمول مخصوص شرکت ها را در نظر نگیریم، نحوه ساخت آن بسیار ساده است. مراحل تولید آدامس خرسی به سه دسته تقسیم می شود:

  1. مخلوط کردن
  2. شکل دادن
  3. بسته بندی محصول

 

آدامس خرسی داگاشی

آدامس خرسی داگاشی

در ژاپن برندی با نام داگاشی وجود دارد که محصولات مختلفی از جمله میان وعده و آبنبات های ارزان قیمت برای کودکان تولید می کند. یکی از معروف ترین محصولات این شرکت که در سراسر جهان محبوب شده است، آدامس بادکنکی داگاشی است.

نام این آدامس خرسی، Marukawa Marble Fusen Gum است که برای اولین بار حدود 60 سال پیش تولید و به بازار عرضه شد. این آدامس موفق شد تا به یکی از محبوب ترین آدامس های موجود، نه تنها در ژاپن، بلکه در تمام دنیا تبدیل شود. این شرکت یکی از معدود شرکت هایی بود که راز اسانس آدامس خرسی خود را برای عموم فاش کرد.

یکی از خوبی های این آدامس قیمت بسیار ارزان آن است که در خود ژاپن حدود 20 ین (0.2 دلار آمریکا) قیمت دارد و همه کودکان می توانند حتی با پول تو جیبی خود آن را بخرند.

این آدامس در طعم های مختلفی از جمله طعم انگور و پرتقال و محبوب ترین طعم آن، توت فرنگی، به فروش می رسد.

اسانس آدامس خرسی داگاشی شامل شکر، دکستروز، آبمیوه، نشاسته، پایه صمغ، ماده اسیدی کننده، صمغ عربی، طعم دهنده، لاکتات کلسیم، رنگ میوه و روشن کننده است.

جمع بندی

در این مقاله با هم در مورد آدامس های بادکنکی صحبت کردیم و در مورد تاریخچه آن کمی توضیح دادیم. همچنین یکی از معروف ترین برند های فعال در این حوزه، یعنی آدامس بادکنکی داگاشی را نیز معرفی کردیم.

2 دیدگاه در “اسانس آدامس خرسی، خاطره زنده کودکی

  1. ثنا اسحاقی گفت:

    منآشقشم
    باتشکر

  2. ایهان گفت:

    ادامس خرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *